Translate

fredag den 8. august 2014

Ro på og overnight oats

Så er der kommet lidt ro på efter en travl periode. Jeg har solgt min elskede shop (hulk og vræl og lidt ondt i maven over det) Mælkechokolade.dk, tiden var inde til forandring og selvom det har været vemodigt ønsker jeg nu bare for Louise, at hun kan få lige så meget glæde af den som jeg har haft. Men for mit vedkommende er den afviklet og derfor har jeg endelig tid til bloggen her. Og derfor har jeg foræret mig selv en ny computer, ih.. for dælen det er skønt.

Temaet i dag er havregryn-over-natten.

Simpelthen genialt.. når man skal tidligt op med 6 børn og alle skal fodres af inden for forholdsvis kort tid, vaskes og have tøj på og  ud af døren præcis 7.30, ja så kræver det en vis form for struktur og planlægning. Alt kører sådan set også ret fint men nu har jeg fundet på endnu et tiltag som kan gøre det endnu nemmere og som ekstra bonus kaster det glans over min mor samvittighed tilmed :-)

Hver aften laver jeg forskellige "overnight oats" og ungerne elsker dem, ikke to er ens og hver morgen er de spændt på dagens flavour.

Det er total smart at lave i glas med låg, syltetøjsglas i en størrelse der passer til måltidet. Jeg købte nogle smarte nogle i Netto for nogle uger siden.

Fyld dem halvt op med havregryn og læg derefter lag af forskellige lækre ting. Held så mælk over, ikke ko-mælk men havre, mandel, hasselnød eller rismælk. Fyld i så det lige dækker og top så med et surmælksprodukt og hvis den skal være top-lækker kan du bruge sukkerfri vanilie yougurt evt cheasy. Her på det første billede  har jeg brugt mandelmælk, chia-frø, kakaopulver, en spiskeske peanutbutter, bananskiver og toppet med a-38 og drysset med vaniliepulver (ikke sukker).

Om morgenen har havregrynene suget væsken til sig og du tager en ske og rører det hele sammen, det er virkelig yummi...



I denne er der brugt ribs, solbær, mandelmælk og vanilie yougurt.
Jeg har efterhånden lavet et utal af varianter;

Peanutbutter, kakaopulver, bananskiver og vanilie

Æble-terninger, kanel, vanilie

Bær, vanilie

Cashew nødder, pære-terninger

Nødde-choko smør, banan og hakket nødder

Hakket dadler, bananer

Osv osv.... det hele smager bare godt.

Jeg bruger aldrig nogle former for raffineret sukker og aldrig alm. mælk, så det er en sundhedsbombe fra den anden verden. Der er chiafrø i alle varianter, det gør hele molevitten sådan lidt buddige agtigt plus at de er afsindig sunde.

Havregryn er jo virkeligt blevet stort i USA for tiden, alle sundhedsfolk lovpriser dem og fitness mennesker og andre sportsudøvere kreerer alverdens lækkerheder med havregryn. Mine unger har alle dage spist havregryn om morgenen men det kan måske blive lidt kedeligt i længden men ikke længere...
Her er bare nogle af de ting havregryn er godt for;

De mætter rigtigt godt og så er de 100% fuldkorn
Stort indhold af antioxidanter
Mindsker risikoen for kræft, hjertesygdomme, slagtilfælde og hjerneanfald
Det gavner kolesteroltallet
Og det bedste af det hele er det en af de fødevarer som dine mavemuskler elsker

Ingen kommentarer:

Send en kommentar