Translate

fredag den 16. maj 2014

Grøntsagspasta og flad mave

Ja jeg ved godt det sikkert er "old news" men når man bor på sydsjælland må man gerne være lidt bagefter.
Her på slottet er vi blevet helt pjattet med grøntsagspasta og da vi kører "flad mave" -stilen passer almindelig pasta jo ikke lige ind i konceptet.


Jeg har købt en vidunderlig maskine, en grøntsagspasta maskine. Egentlig troede jeg bare jeg skulle have et mandolinjern men da damen i isenkræmmeren hørte, hvad den skulle bruges til proklamerede hun glædesstrålende, at vi da skulle have en "spiromat", øh... En SPIROMAT? og hvad er det så?.

Jo jo "Det er da det helt store", sagde damen og kikkede på os som om vi var fra landet (og NEJ det er vi da ikke, Præstø er en kæmpe by). "De bliver bare revet væk" sagde hun, så vi var faktisk heldige at der lige var en tilbage (yeah right!!). Så inden vi fik set os om, havde vi købt en spiromat, så nu er vi med på beatet, skal jeg da lige love for.
 
Du kan indstille den til f.eks båndpasta, her viser Gustav båndpasta lavet af squash og gulerod.Når der er kørt en god skål fuld igennem maskinen skal det koges i ca. to minutter i vand tilsat salt og olie og derefter serveres til din yndlings pasta sauce.


 
Her lavede Juliane og Tilde-Marie den klassiske pasta bolognese.

Det smager faktisk næsten bedre end pasta da der er lidt bid i det eller måske er det fordi at min mæthedsfornemmelese bliver så anderledes. I stedet for at føle mig som en oppustet spærreballon, som bliver sulten kort tid efter igen, får jeg en behagelig mæthed som holder længere og stabiliserer mit blodsukker.


Jeg har absolut ikke en flad mave og det har jeg aldrig haft, ALDRIG! eller det ville sige jeg havde det en kort periode for nogle år siden men for at få en flad mave skal jeg være radmager andre steder og det ser jo gyseligt ud. Maven er det sidste sted jeg taber mig dvs. jeg bliver helt og aldeles pindetynd og tabet alt for mange kilo førend maven forsvinder.

Jeg skal ikke tabe et eneste kilo men bare reducerer taljemålet betragteligt.
 
Den tykke mave kommer som sagt af at spise for mange hurtige kylhydrater og en tilbøjelighed til insulin resistens (hvilket jeg har). Med den nye viden på området må jeg erkende at jeg i hele min ungdom har gjort alt det forkerte, jeg spiste nærmest 100% fedtfri og min mave forblev tyk og jeg fattede det ikke.
Jeg har tendens til sukkersyge (som jeg har i mine graviditeter) så jeg skal være opmærksom på det glykæmiske indeks i maden.
Det glykæmiske indeks er et mål der siger noget om, hvor hurtigt kulhydrat bevæger sig fra tarmen og ud i blodet.
Så har du en tyk mave skal du kende til følgende:
 
Spis ikke for mange hurtige kulhydrater
Kend til det glykæmiske indeks, jo højere glykæmisk indeks jo større mave
Træn mave musklerne
Spis meget protein
Vær ikke fedtforskrækket, spis mere af det sunde fedt
Spis mandler
 
 
Så hvis du kun tænker "flad mave" og ikke nødvendigvis vægttab, behøver du ikke spise fedtfattigt men drop kulhydraterne.
 
Der er træls at føle sig oppustet og fed om maven og ærgerlig når den buler længere ud end babserne, vi gider det ikke... vommi skal væk, jeg vil ikke være en af de der mavefede kvinder. Jeg behøver vel ikke ligne sådan en som har født 6 unger på 12 år vel?? :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar